tisdag 5 mars 2013

Vardagsdukning under minuten och köksporslin

Hej fina läsare,
Tänkte bjuda på lite inspiration inför vardagsmiddagarna... Nä, jag ska inte dela med mig av recept, utan jag tänkte ta upp det här med dukning av bordet! Inget man direkt tänker på till vardags, då man varken har lust eller tid för sådant, eller hur? Men va säger ni, blir man inte lite extra glad o pigg av ett fint dukat bord! Det tar under 1 minut! Att ha hemma: Vita Ikea servetter som kostar nada (men är roligare än en kökspappersrulle mitt på bordet), ljushållare o stearinljus och det viktigaste -färska blommor mitt på bordet. Köp ljuvliga tulpaner i storköpsvaruhuset som inte kostar många kronor o räcker alla veckans dagar! (Att tänka på är att snitta om tulpanerna och byta vatten varje dag, så håller de längre).


Att vika servetter och tända ljus tar under minuten! Sedan... 
Voilà, ser det inte mysigare ut att intaga vardagsmiddagen? Om det så må vara fiskpinnar som något annat!




Jag behöver hjälp med att bestämma vad jag ska sätta upp på den tomma väggen rakt in vid kökets matplats, vad tycker ni skulle passa?

 


Har länge funderat fram och tillbaka på en tallrikshylla i svart...
Tänkte att det skulle vara kul att ta in det lite "gammeldagsa" i en tallrikshylla, mot det lite mer hypade plexiglasstolarna? Eller blir det för "mycket" med en sådan på den platsen, hmmm... Är lite osäker! Det roliga är att man kan variera sig rätt mycket med en tallrikshylla, då man lätt byter ut vad som står i den!
Ellos Home Svart Tallrikshylla
Denna tycker jag är fin, från Ellos för 499 kr.




Då skulle jag kunna placera denna egen målade tallrik i hyllan!


Eller någon/några av dessa sköningar nedan...

Design Letters

Gillar kopparna / burkarna också, dessa finns i melanin för barnen också (samt en alfabetstallrik som är såå fin!) 
Finns att köpa på Inreda.com för 249 kr.

Mademoiselle Oiseau assiett - vit - Rörstrand
Denna Mademoiselle Oiseau assiett från Rörstrand, 
designad av Lovisa Burfitt.
Du hittar den på designonline.se för 119 kr.

Tallrik med trollslända DAY
Så söt är denna tallrik (finns i muggar och skålar också) från Day. Men kanske lite mycket trollsländor med tanke på att jag har både kudde och tavla i köket redan!
Finns att köpa på Allrum.se för 86 kr.

Vad tror ni ska jag sätta upp en tallrikshylla?


När jag började titta på porslin så hittade jag dessa underbara skapelser från Miss Étoile:

Sötaste söta äggkoppen från Miss Étoile
Finns att köpa på trend4you.se för 79 kr

Kopp med fat Miss Etoile, blå
En kopp med fat från Miss Étoile,
finns att köpa på Lyckligahem.se för 199 kr



Bianca hälsar hej i sin nya basker som hon fick från kära vänner i helgen, tycker hon är så söt i den :-) (Kofta Missoni från Lindex sammarbete).

Kram på er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar