torsdag 24 januari 2013

DIY, Headboards

Goddagens på er,

Tänkte visa er som gillar egna projekt lite inspiration, med start idag med hur man enkelt skapar egna personliga sänggavlar! Alla sänggavlar i vårat hem är numer egen producerade :)

Det som behövs för att skapa en egen sänggavel är:

Utsågad plywood (eller liknande material) skiva (om du ska göra en större variant skulle jag rekommendera att även använda sig av en ram i träribbor). För mindre, enklare och lättare variant behövs endast ett stort stycke kartong...
Skumgummi, eller om du inte vill ha en så tjock o sänggavel går det även bra att använda gamla filtar eller liknade.
Häftpistol, för att häfta fast stoppningsmaterial och tyg (även knappfästning på baksida sänggavel om man gör en sådan.
Tyg

För att göra en sänggavel som jag gjort med knappar behövs även:

Knappsatser för att göra egna knappar, finns i tygbutiker eller hos skräddaren.
Borrmaskin (om du ska göra i plywood)
Tjock och slitstarkt snöre (exempelvis rött byggsnöre).
Tapetserarnål (behövs när du gör större/tjockare sänggavlar som denna i plywood t ex.)

                           
Här är Olivers sänggavel utan knappar, gjord i plywood med ett vitt tygband som en extra inramning. Älskar inramningar ;) Det vita bandet har jag strykt fast med pressband (finns i sybutik). Har även hängt en egen gjord vimpel på som extra dekorering.






Här gör jag Charlies sänggavel med knappar, men i kartongbas, jag limmade dock ihop två kartongbitar för extra stadga. Sedan gjorde jag hål med en sax. Stoppningen jag använde här var ett gammalt bebistäcke, för att få den lite tjockare. Sedan svart tyg och egen klädda knappar i olika nyanser.







Tadaa! Här är den uppe på Charlies rum. Ovan hänger den egenproduserade lampskärmen (nygjord på en gammal lampskärm) och de egna tavlorna, peacetecken och en robot med bokstaven C.



Här skymtar man även min väggmålning av en stadssiluett på Charlies rum.


En glad kille i sin nya säng :) (Ingen ny bild, bilden är från början av 2012)..



Här har vi satt fast tyget på våran stora sänggavel till vårat sovrum, nu dax för knapparna (ser ni borrhålen i skivan?)



Vi valde grått sammetstyg.



Tadaa! På plats i vårat sovrum och mycket nöjda över resultatet!






Hej då på en stund hälsar vi från ett kallt (-16 i morse) vinterland här i Stockholms förorten!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar