måndag 1 april 2013

Batikens värld och påskdukning

God dag, hoppas ni har en skön (och ledig) måndag idag :) Gårdagen spenderades med svärföräldrar, gammelmormor och Daniels bror och flickvän, en riktigt skön och mysig dag och kväll! Familj och vänner bör väl vara påskens tema :)

Jag tänkte visa sista delen av mina hur mina småprojekt blev, nämligen batikandet och färgandet ;) Batik är verkligen passande för temat "stil till små medel" (dvs om den nu populära batikmönster trenden samt andra infärgningsmetoder faller en i smaken ;))... Genom att själv göra mönster i inredning eller kläder och därav skaffa sig både personliga och Unika kreationer till en billig peng och till relativt liten tid är detta en direkt definition av just -små medel :) 


Här hittar du länken till hur batik fungerar och hur kuddfodral och kläder såg ut innan:





Denna kudde har jag bara färgat som den var. Kudden kommer från IKEA (dock några år gammal). Vanligtvis är trådar i både plagg och inredningstextiler i polyester vilket inte fungerar att färga (som jag nämnt tidigare)... Istället för att se nackdelarna med det, kan man använda vetskapen till sin fördel, som här! En gammal helvit kudde med broderade bokstäver (som inte syntes så väl innan) tas fram och blir otroligt snygga i kontrast till det svarta!



Bra att veta... Vill man göra ränder ska man göra extremt små "solfjäderveck" när man handskas med hårdare tyger som i det här fallet... Använde metoden o fick istället två ränder med prickar ;P Men det blev lite coolt, inte sant ;) Att tänka på är även att färgen ofta ta bättre än man tror (om man rätt "doserat" mängden av textiler för färgningen i tvättmaskin). Jag trodde nämligen att det skulle bli större batikcirklar med mer ljust på kudden... Ta gärna flera gummisnoddar på samma cirkel för att skapa en bredare rand, (vet ej hur det blir när man färgar med rep)! 


Inte mycket till påskinslag i vardagsrummet mer än en fjäderbeklädd kudde i svart från Moltex.



De gamla jeans treggisarna blev svarta med batikränder (Tack svärmor för byxorna :)). Det ser ut som ränderna sitter ojämnt, men det är inte så det är bara att ena byxbenet råkade sitta mer uppdraget ;)

Vill man istället köpa färdiga batikmönstrade kuddfodral finns det lite att välja mellan:

KUDDE - BATIK - MÖRKBLÅ

Denna i traditionella batik-.cirklar från Biskopsgården för 299 kr.
Denna från Lilla villa vita för 145 kr (på rean) 

Kuddfodral batik 60x60 cm

Denna från Muchis för 245 kr med en lite annorlunda teknik.

Hoppas ni känner er inspirerade att börja skapa egna kreationer!

Avslutar med två bilder från påskdukningen i helgen :)


Duken såg inte direkt välstruken ut ;P


Fjäderbeklätt påskägg och ljusgula häng-tulpaner

Jag hoppas alla haft en fin påsk i helgen! 
I nästa inlägg kommer jag att inleda en serie med läran i Feng Shui.. Följ gärna med på färden!

Kram från mig!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar